Kuukausi: Touko 2014

Ravitsemussuositukset keliaakikon näkökulmasta

Päivitetyt ravitsemussuositukset julkistettiin tammikuussa. Ne perustuvat pohjoismaisiin suosituksiin, jotka julkistettiin loppuvuodesta 2013. Pohjoismaisten suositusten taustatyö tehtiin noin 150 asiantuntijan voimin. Asiantuntijat kävivät tutkimusnäytön huolella läpi kansainvälisiin kriteereihin pohjautuen. Tämän työn pohjalta suomalainen asiantuntijaryhmä työsti suomalaiset ravitsemussuositukset.

Ravitsemussuositukset on tarkoitettu terveelle, kohtalaisesti liikkuvalle väestölle ja niiden keskeinen tavoite on väestön terveyden edistäminen ja ruokavaliosta riippuvien sairauksien, kuten tyypin 2 diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien ja lihavuuden, ehkäisy. Hoitotasapainossa olevat keliaakikot kuuluvat suositusten tarkoittamaan terveeseen väestöön, sillä heillä ei ole ravitsemuksellisia erityistarpeita. Sen sijaan diagnoosivaiheessa esimerkiksi rautavalmisteelle voi olla väliaikaisesti tarvetta, jotta elimistön rautavarastot saadaan takaisin normaalille tasolle.

ruokakolmio_ilman_otsikkoa
Terveyttä ruoasta! Hyvän ruokavalion aineksia. Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Yksittäisten vitamiinien ja kivennäisaineiden osalta ravitsemussuosituksilla tarkoitetaan pidemmän aikavälin tavoitetta (esimerkiksi noin kuukausi), eli ei tarvitse huolestua, vaikka joinakin päivinä tai vaikkapa lomamatkalla ruokavalio olisi poikkeuksellinen.

Täysjyvävilja on monipuolinen ja keskeinen lähde suomalaisessa ruokavaliossa hyvin monen vitamiinin sekä kivennäis- ja hivenaineen osalta. Näin tulisi olla myös keliaakikon ruokavaliossa. Käyttämällä monipuolisesti täysjyvävaihtoehtoja gluteenittomista viljatuotteista keliaakikkokin saa ruokavaliossaan riittävästi näitä ravintoaineita. Gluteeniton kaura, täysjyväriisi, maissi, tattari, hirssi, kvinoa ja amarantti turvaavat riittävää ravintoaineiden saantia, ja monipuolisesti näitä viljoja käyttämällä saa ruokavalioonsa mukavasti vaihtelua. Suositeltava täysjyväviljatuotteiden käyttömäärä on keskikokoisella, kohtalaisesti liikkuvalla naisella noin kuusi annosta ja miehellä noin yhdeksän annosta päivässä. Yksi annos on esimerkiksi 30–40 g:n viipale leipää tai desilitra keitettyä täysjyväriisiä tai -pastaa. Lautasellinen täysjyväpuuroa on kaksi annosta.

lautasmalli_vaaka_iso_web
Hyvän aterian lautasmalli. Kuva: Valtion ravitsemusneuvottelukunta

Kasvikset, marjat ja hedelmät täydentävät kuidun saantia ja samalla myös usean vitamiinin sekä kivennäis- ja hivenaineen saantia. Erilaisten kasvisten, marjojen ja hedelmien monipuolinen käyttö turvaa ravintoaineiden monipuolisen saannin. Mitään yksittäistä superkasvista, -marjaa tai -hedelmää ei ole. Ne kaikki ovat jostakin näkökulmasta superia! Suositeltava käyttömäärä on noin puoli kiloa päivässä, josta noin puolet olisi hyvä olla marjoja ja hedelmiä. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä voi huoletta syödä enemmänkin kuin puoli kiloa. Italialaiset syövät keskimäärin reilusti yli kilon päivässä.

Maitovalmisteiden, ravintorasvojen, kalan ja lihan osalta suositukset ovat keliaakikolle luonnollisesti samat kuin ei-keliaakikolle. Näihin kaikkiin ryhmiin tuli hieman muutoksia aiempiin suosituksiin verrattuna. Oheista ruokakolmiota tarkkaan katsomalla huomaa, että maitovalmisteita on kahdessa lokerossa: vähärasvainen juusto on muiden maitovalmisteiden kanssa, kun taas rasvaiset juustot ovat kolmion huipulla sattumat-osiossa. Ravintorasvojen lokerossa on kasviöljyn ja margariinin lisäksi pähkinöitä, siemeniä ja manteleita. Ne ovat pehmeän rasvan lisäksi muun muassa hyviä valkuaisen ja kuidun lähteitä. Kala ja siipikarja on erotettu omaksi lokerokseen possusta, naudasta ja kananmunasta. Tällä muistutetaan kalan, broilerin ja kalkkunan merkityksestä terveyttä edistävässä ruokavaliossa.

Ohessa oleva ruokakolmio antaa suuntaviivat ruokavalion koostamiseen: pohjalta reilusti ja huipulta harvoin. Oheinen lautasmalli puolestaan antaa suuntaviivat yksittäiselle aterialle. Nautinnollisia ruokahetkiä!

Ursula Schwab, ravitsemusterapian apulaisprofessori, Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus; pohjoismaisten ja valtakunnallisten ravitsemussuositusten asiantuntijaryhmän jäsen

Mainokset